Monday 27 June 2011

ASAL USUL BUNIAN


 Jika kita memperkatakan Darihal BUNIAN, Kita mesti tahu asal Usul nya dahulu.Bunian ialah Campuran Manusia dan Jin.Saya akan tulis darihal Asal Usul dan Keturunan Jin dahulu.  Asal Jin.  Jin berasal dari Lidah Api.Jin berada di Bumi sebelum Nabi  Adam AS... di jadikan. Ulama memngatakan Jin mendiamai Bumi 4000 tahun, sebelum Nabi Adam AS.Makhluk paling ramai di Alam Maya ini adalah Malaikat.Kedua nya Jin dan ketiga nya ialah Manusia.Ulama membahagikan seperti berikut.10 Bahagian Mahklok...9 bahagian Malaikat dan 1 bahagian Jin.1 bahagian Jin di bahagi 10 ..9 bahagian Jin dan 1 bahagian Manusia.9 bahagian Jin dan 2 bahagian Jin Islam dan 7 bahagian Jin Kafir.Jin Kafir di bahagi 10 lagi,1 bahagian Jin Kafir dan 9 bahagian Syaitan !!!.Bermakna Manusia adalah 0.01 %,Jin Islam adalah 0.2%, Jin Kafir 0.7%...Kesimpulan nya ...1.Malaikat..2.Jin Syaitan,.3.Jin Kafir.4.Jin Islam dan 5.Manusia.  Bolih kah manusia berkawin dengan Jin dan Apakah Hukum nya dalam Islam.  Banyak Ulama Islam mengatakan,  Bolih manusia mengawini Jin.Dan dalam Islam Bolih dan Harus !!!.  Asal Usul Bunian ialah Campuran antara Manusia dan Jin...Contoh terbesar ialah Perkhawinan antara Nabi Sulaiman AS dan Puteri Balqes dan di Nusantara Perkhawinan Raja Nara Singa dan Puteri Purnama Dewi, melahirkan Sultan Ahmad...Sultan Ke 3, Kesultanan Inderagiri.    Kelompok Bunian. 1.Raja dan Puteri...Diraja. 2.Ulama dan Orang Alim. 3.Pembesar...Panglima dan Penghulu. 4.Rakyat biasa.    Makanan Bunian.  Sama macam kita, tetapi mereka KURANG makan daging atau ayam.Mereka banyak makan sayuran dan cendawan.   Ugama Bunian.  Pada Pengalaman, pendapat Guru Guru saya..Semua Bunian berugama Islam TETAPI ada yang Nakal,minum Arak,Buat Maksiat dan Alim Ulama.Keilmuan Ugama Islam mereka di BAWAH ,manusia Beriman/Alim.Sebab itulah, banyak mereka Belajar di dalam Kuliah Kuliah Manusia.Perkara ini berlaku dalam Kuliah Tasauf saya di Melaka.Guru saya kata pada saya.."Pak Syeikh, ada Bunian belajar, dalam Kuliah kita".Jawab saya !!!Betul, Ustaz ada 3 orang,seorang tua dan 2 orang muda, mungkin anak nya ".Ustaz saya memang tahu, saya memang bolih mengesan kehadiran Makhluk Halus !!!.Saya pernah beritahu beliau (Ustaz) saya, hal ini..kata nya" Itu Laduni keturunan".Wallah hu, saya sendiri tidak tahu dan tak pernah belajar pun !!!.   Bolih kah Bunian Merasuk Kita !!! Bolih !!!.Jika kita menggangu mereka, mereka akan merasuk kita.Tetapi bagi saya, bab bunian merasuk ,senang kita ubatkan !!!Bab mereka SYOK kat kita....ini sukar sedikit nak ubati !!!.   Apakah Yang Di takuti olih Bunian !!! 1.Paku Wafak. 2.Tahi Besi. 3.Kayu Penunduk Gunong Merah ....hanya tumboh di Puncak Gunong Ophir sahaja. 4.Doa Nabi Sulaiman AS....Kena belajar kat saya....   Dalam banyak kes, Bunian memang tidak merasuk kita.Mereka banyak yang membantu kita.Tetapi bagi Saya pula, Saya tidak MENGHARAP KAN mereka kerana Saya takut TERMAKAN BUDI !!!.Bagitu juga 


 Pendapat Guru Guru saya.Lebih baik kita kuat kan Amal dan Zikir dan Terus Mohon Pada Allah SWT.Hanya 2 kes sahaja saya jumpa, Bunian merasok Orang.Kedua mereka ini Remaja lelaki dan yang merasuk nya, Bunian Perempuan !!!.Seorang dari Remaja ini, mengambil Batu di Pantai Batu 4, Port Dickson dan seorang lagi mengambil Ikan di Pantai yang sama juga 

96 comments:

  1. pandai2 je ko ni... fakta mana yg ko dapat?? Tak tau jgn nak memandai menipu orang,. Bunian Campuran jin atok kau.. Tak tau pandai2 reka plak. Bengong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belajar tak apa itu Jin,Syaitan,Iblis dan Dajjal?
      Belajar tak apa itu Malaikat?
      Belajar tak apa itu Adam dan Hawa Alaihisalam?

      Soalan soalan diatas dapat menjawab apa yang ada kat dunia ni lagi lagi misteri pelik yang berlaku.

      Tak percaya?
      Disbeliever. Sesungguhnya benda yang ghaib perlu kita pervayai kerana ia salah satu rukun iman iaitu ciptaan Allah sendiri.Subahanallah!

      Nama pembela Bangsa,
      tapi dimanakah Ilmu mu?
      bukankah Allah memberimu Akal untuk menentukan sama ada perkara ini betul ataupun tidak, Namun kamu enggan percaya.


      See this:


      Keturunan Jin:
      Highly intelligent,It means here that they can transfer molecul into something that couldn't be seen by our regular eyesight except one's with Third eye powers(An ability to see energies/hidden molecul/frequencies that regular eyes cannot see/understand the colour itself.)


      Keturunan Manusia(Adam PBUH):
      Have a lot of choice to learn , to feel , to choose, to think and to be what the one's wanted to be.
      limited thoughts and knowledge but we understand how this universe works through sience,logic,physic,mathematic and chemical.
      We understand how atoms works and nukleus inside all living things. We know but we didn't care who's the creator and how do he done this while human can't?
      The one who understand this universe by reading the verse of Al-Quran will be successful in the future and hereafter, Insyaallah.


      What can I make for conclusion?

      The Jinns+Humans(Adam PBUH)= Bunian.A creature who can be out of the sight(Ghaib) from anyone else and they could make their own village without affecting the Reality's Dimension.
      Except the one's ability to reconize the Bunian's Energy/Frequencies.


      kalau tak faham,translate ya. Thank you.
      Moga ilmu ni bermanfaat untuk semua orang.

      Delete
    2. Maya alisaa....maaf yer...buangkan lah keangkuhan dlm mnjawap persoalan....ilmu bkn sesuatu tuk dibanggakan atau riak atasnya...ketahuilah...bunian bukan lah malaikat,jin,atau manusia tetapi bunian ini adalah makhluk yg diciptakan oleh Allah dari cahaya dn ujudnya mnjadi rahsia malah tugasnya juga dirahsiakan....hnya golongan yg tertentu dpt tembus dn beroleh pngetahuan tentangnya dngn izinNya....apa yg dpt sy kongsikan , mereka juga mmpunyai tugas yg diamanahkan dn mereka taat akan perintahNya

      Delete
  2. Wahai pembela bangsa..., kalau kamu sendiri tak tahu asal usul bunian janganlalh pulak kamu menidakkan apa yang orang beritahu..., kerana apa yang dikatakan oleh pak Syeikh itu betul bahawa asal usul bunian itu adalah hasil perkahwinan manusia dan jin..Sebagaimana yang diberitahu oleh guru aku Dato' Profesor Dr. Harun Din.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul. Bunian adalah setengah manusia dan Jin. Tapi berat nya sebelah alam Jin. Allahhualam. Tapi ada saya dengar Jin islam nama nya bunian. Saya patuh dan that dlm segala hal dr segi agamanya. Sembahyang sunat dan zhikir tak pernah tinggal. Mana kala Jin kafir rupanya seperti manusia juga cuma dia kafir. Mcm melayu dan cina. Ada Jin kafir baik dan jahat. Jin seperti syaitan adalah perangai nya yg jahat... dan muka nya buruk. Kerana ada yg berpendapat lagi baik dia lg sempurna rupanya kalu lg jahat seperti syaitan lg huduh mukanya... Allahualam...

      Delete
  3. benda kalau tuhan kata boleh jadi maka jadilah....itu ilmu dr tuhan...tak blh kita kata apa org kata tu salah...mungkin ada benda yg tak kita manusia tau....

    ReplyDelete
  4. KENAPA ORANG BUNIAN ITU SEMUANYA ISLAM. Adakah orang bunian ini ditanguhkah mati seperti jin. Tetapi saya dengar, orang bunian adalah seperti manusia, ia mati, ada kereta , ada rumah, bank dan sebagainya. Tapi jin tidak bersifat begitu, ia tiada rumah, kereta,bank dan sebagainya. Tolong Pak sheik jawap: adakah orang bunian itu ditanguhkan mati. Berjumpa lagi. INGIN PASTI JAWAPANNYA- BERTANYA KEPADA ORANG BUNIAN YANG MENUMPANG SEMENTARA BADAN MANUSIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunian adalah Jin islam. Jin mmg ditangguh mati... takde Jin islam yg boleh menumpang badan manusia kerana itu adalah melanggar penjanjian mereka. Cuma Jin kafir shj.

      Delete
    2. Dalam quran pun dah ada tuliskan yang bermaksud aku tidak menjadikan jin dan manusia melainkan untuk mereka beribadat kepadaku.. dalam surah al jin pun ada kata antara kehidupan jin fan manusia.. bunian adalah penyamaran dari bangsa jin islam. Sebab jin dah hidup dekat dunia ni sebelum adanya adam.. dan bunian bila pulak masuk?

      Delete
  5. Bunian hanyalah daripada golongan Jin yang bernama Qarin yang bergabung membuat perkampungan mereka sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. First, Bunian mempunyai perkampungan sendiri tetapi mereka bukan Qarin.

      Qarin ialah sejenis syaitan/jin yang ada dengan manusia sejak kita lahir lagi.Tugas Qarin ialah menyesatkan manusia dengan melakukan perkara yang melalaikan supaya kita lupa siapa pencipta kita iaitu Allah.

      namun Allah itu Maha Adil,Kalau ada Jin jahat yang mendampingi kita selalu mesti ada Malaikat baik yang mengajak kita untuk melakukan kebaikkan betul tak?
      Tugas malaikat ini sentiasa berbisik di telinga anda untuk berbuat kebaikkan dan jauhi perkara yang sia sia dan sentiasa memperingati anda untuk memperingati Allah.

      Delete
    2. Qarin tu jin lah dan jin tu qarin. Qarin ni dari golongan jin yang bernama qorin bila lahirnya manusia qarin yang menyerupai kita dari bangsa jin. Syaitan pun dari bangsa jin ifrit iaitu jin kafir.. dan ketuanya adalah iblis yang bernama azazil asal usul ketua segala malaikat iaitu malaikat azazil dan dilakhnat oleh allah kerana tidak mahu sujud kepada adam sedangkan malaikat lain semua sujud kecuali malaikat azazil. Azazil bersumpah akan menyesatkan anak cucu adam sehingga kiamat. Lalu allah murka dan di sumpah menjadi iblis lalu di campakkan ke dunia iaitu kedalam laut kerana iblis api. Jika jatuh di atas darat nescaya bumi akan hancur akibat panasnya api iblis.. bila jatuhnya ke dasar laut. Lautan terus bergelora bermuda treeangle. Bangsa jin adalah balaci iblis untuk menjalankan kerja menyesatkan manusia. Faham? Jin boleh menyamar menjadi manusia menjadi binatang dan menjadi bunian untuk menyesatkan manusia.

      Delete
    3. Idham The king of balok...betul tu...bunian ni ada baik ada jahat...bukan semua jahat. Sbb tu quran larang jgn terlalu berdamping sgt dgn makhluk halus. Salah 1 sbb nya nnti martabat manusia sebagai khalifah terjejas. Sbb jin ni bnyk kelebihan Allah bg kt mereka. Tu yg ada jin naik tocang serupa mcm iblis

      Delete
  6. Banyak sangat yang jahil dalam ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah sedap kata org jahil.. walaupon aku xpndai bab nie..tp aku tau alam ghaib tu ada,sbb ditulis dalam al quran

      Delete
    2. Ketahuilah, Bila Allah menciptakan sesuatu yang tidak boleh diterima akal sungguhpun begitu Al-Quran dan hadis rasullullah mengatakan hal itu sebagai hal yang benar.

      Delete
    3. Adoi poning aden banyak sangat belajor mcm2 orang melayu ni pandai tambah tokoh cerita bagi sedap...sonang refer pada Al-Quran semua ada dalam tu tak payar dengar cerita orang ni orang tu Al-Quran tu satu tak ada siapa boleh mengubah sampai sekarang keasliannya.....x pyh ikut pak syeik la pak haji.....semua dah cerita dalam itub benar2 belaka....x ada tipu....the end

      Delete
  7. Salah, bunian bukan dari kalangan jin atau qarin.. Orang bunian tinggal di langit iaitu di kayangan.. Bukankah Alah mencipta berbagai2 jenis makhluk, 7 lapisan langit , 7 lapisan bumi.. Allah sangat berkuasa, Allah mencipta bunian dari cahaya manakala jin dari api..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg saya tau malaikat Jr diciptakan dr cahaya

      Delete
    2. Betul tu. Bunian diciptakn sedikit shj daripada cahaya ,tetapi beza dgn malaikat. Bunian adalah bunian, malaikat adalah malaikat. Yg pasti bunian daripada cahaya, bukan daripada api seperti jin.

      Delete
    3. Mana ilmu amik ni mana tulis dlm Quran ? Bunian dr cahaya???!??

      Delete
    4. mungkin Saudari membuat teori sendiri,Namun teori ini Salah.

      Malaikat sahaja yang diciptakan daripada Nur(pure Light)
      Manakala Keturunan Jin dan Syaitan sesetengahnya dari asap/Api yang membara.
      Dan manusia(Adam PBUH) pula dikurniakan badan yang diperbuat daripada Tanah.

      Delete
    5. Qarin tu jin lah dan jin tu qarin. Qarin ni dari golongan jin yang bernama qorin bila lahirnya manusia qarin yang menyerupai kita dari bangsa jin. Syaitan pun dari bangsa jin ifrit iaitu jin kafir.. dan ketuanya adalah iblis yang bernama azazil asal usul ketua segala malaikat iaitu malaikat azazil dan dilakhnat oleh allah kerana tidak mahu sujud kepada adam sedangkan malaikat lain semua sujud kecuali malaikat azazil. Azazil bersumpah akan menyesatkan anak cucu adam sehingga kiamat. Lalu allah murka dan di sumpah menjadi iblis lalu di campakkan ke dunia iaitu kedalam laut kerana iblis api. Jika jatuh di atas darat nescaya bumi akan hancur akibat panasnya api iblis.. bila jatuhnya ke dasar laut. Lautan terus bergelora bermuda treeangle. Bangsa jin adalah balaci iblis untuk menjalankan kerja menyesatkan manusia. Faham? Jin boleh menyamar menjadi manusia menjadi binatang dan menjadi bunian untuk menyesatkan manusia.

      Delete
    6. Maaf sy mncelah...apa yg dikatakan oleh saudari aziah isac itu mmg itu lah yg sbnar nya....bunian bukan lah dari kalangan jin atau manusia yg berkawin dngn jin...bunian dicipta dari cahaya dn hidup di kayangan...apa yg telah kalian dengari selama ini tntang kisah nya alam bunian, cara hidup ,pemakaian dll bnyk yg tidak benar...contoh nya tntang mahkota bunian...raja bunian mmpunyai mahkota yg tumbuh diatas kepalanya spti tnduk rusa dn tidak boleh ditanggalkan...golongan bunian ni adalah salah satu makhluk ciptaan Allah yg sentiasa berperang dgn iblis dn kuncu2 nya....mereka ini taat beribadat ...dan lagi satu ramai yg mngaku mndapat barang dari alam bunian...itu adalah bohong semata...golongan bunian tidak akan mmberi kan sebarang harta kepada manusia melainkan mmberi ilham supaya meminta rezeki hnya drpda Allah ...mereka mmg dilarang oleh Allah swt utk mmberi harta berupa kemewahan kpada manusia ....dn bnyk lg fakta yg bertentangan berkaitan alam bunian yg telah diberikan oleh golongan2 yg mndakwa mmpunyai ilmu tentang alam bunian sedangkan mereka itu jahil lagi mnyesatkan ...wallahu alam

      Delete
    7. As Salam dgn pnuh confidence saudara jelaskan iblis dr ketua malaikat Azazel. Hihi macamana malaikat yg asal kejadian dari Nur yg sedia maklum tiada nafsu, taat boleh angkuh tiada mahu tunduk kpd kejadian Nabi Adam as? Sbnr itu fahaman dari biblical. Iblis cuma asalnya jin yang berstatus dihormati, itu sbb ia tinggal disyurga

      Delete
    8. Betul tu En Bambit Iblis asal jin tetapi disebabkan ibadahnya tinggi Allah bagi izin duduk bersama2 malaikat tp dia bukan malaikat sy dgr melalui byk majlis ilmu......King Of Balok boleh rujuk pada ustaz2 tentang perkara ini jgn biarkan diri kita terpengaruh dgn cerita2 biblical dan israeliat

      Delete
  8. menarik dan tanda kebesaran illahi..

    ReplyDelete
  9. salam, sy nk tye.. knp ade yg mngatakan bunian ni mmg kturunan jin? sy mmg pgg pda knyataan yg sme mcm saudara nyatakan di atas.. blh jwb soalan sy?

    ReplyDelete
  10. Asalamualaikum . bunian ni sama seperti manusia . saya sendiri pernah duduk bersama bunian .. Mereka semua baik . sahabat nabi bernama khurafah pun pernah berada dlm alam bunian .. Kerana dia telah membunuh ular hitam . dia tidak sangka yg bunian itu menyamar menjadi ular hitam ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke pernah duduk dengan bunian? Macam mana keadaan dia? Boleh eh balik semula alam kita kalau dah masuk alam bunian?

      Delete
    2. Keadaan bunian sama macam manusia.
      Disana tiada perkembangan teknologi(Tiada TV/Radio)
      Dimensi Alam bunian terbuka apabila seseorang melihat sekumpulan/sederet bunian sedang berjalan untuk pergi ke kampungnya.Jika seseorang(Manusia) mengikut bunian pergi ke kampungnya, dia pun diheret ke alam ghaib/bunian.
      Tidak boleh keluar selepas masuk melainkan 'ketua kampung' membenarkan anda pulang dengan cara-cara yang tertentu.

      'ketua kampung' disini menjelaskan bahawa seseorang yang berkuasa di tapak/tempat tersebut.

      Delete
    3. Maaf pemahaman saudari tntang alam bunian jauh tersasar...mereka tiada ketua kapg...mereka hnya ada raja...kehidupan mereka spt golongan raja dizaman silam...kemungkinan apa yg saudari perolehi ni adalah golongan jin kafir yg mnyamar dn kalian mnyangkan mereka ini adalah bunian...

      Delete
    4. Banyak tengok cerita si Bangkok...p Ramlee

      Delete
  11. Asalamualaikum . bunian ni sama seperti manusia . saya sendiri pernah duduk bersama bunian .. Mereka semua baik . sahabat nabi bernama khurafah pun pernah berada dlm alam bunian .. Kerana dia telah membunuh ular hitam . dia tidak sangka yg bunian itu menyamar menjadi ular hitam ..

    ReplyDelete
  12. Asalamualaikum . bunian ni sama seperti manusia . saya sendiri pernah duduk bersama bunian .. Mereka semua baik . sahabat nabi bernama khurafah pun pernah berada dlm alam bunian .. Kerana dia telah membunuh ular hitam . dia tidak sangka yg bunian itu menyamar menjadi ular hitam ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Rahsia Allah biarlah rahsia... ada pun datangnya bunian ini atas banyak sebab musababnya. Ada yg datang dari pertapaan 'lakon' kata orang jawa, adanya datangnya ketika perang khandak, semasa datangnya ribut melanda di perkhemahan bani quraisy, ada yg datang dari bangsa2 yg lain dari jin, dan yg nyata, sering kali ada pertelingkahan kerana datangnya mereka atas banyak asbab, namun mereka bukan jin... manusia dipanggil insan... yg bererti pelupa, dan bunian juga seperti ini, jin dan syaitan mempunyai daya ingatan yg kuat namun senang dan mudah utk dipermainkan... cuma yg perlu kita tahu, kita ini dijadikan sebaik2 kejadian dan dalam masa yg sama, Allah memuliakan kita lebih dari malaikat, maka kemuliaan ini menjadikan ada di kalangan pewaris2 Nabi diangkat utk menjadi 'wali' dan mempelopori dunia2 bunian ini, disatukan dibawah satu dewan agung... dan sesungguhnya kamu semua hanya perlu tahu hanya takat yg kamu perlu bukan utk di bawa perkelahian lidah dan perdebatan yg tiada manfaat atas diri kamu dan amalan kamu... kamu akan tahu apa yg kamu perlu bila ianya khas dihidangkan dari Allah atas kamu...

    ReplyDelete
  15. Rahsia Allah biarlah rahsia... ada pun datangnya bunian ini atas banyak sebab musababnya. Ada yg datang dari pertapaan 'lakon' kata orang jawa, adanya datangnya ketika perang khandak, semasa datangnya ribut melanda di perkhemahan bani quraisy, ada yg datang dari bangsa2 yg lain dari jin, dan yg nyata, sering kali ada pertelingkahan kerana datangnya mereka atas banyak asbab, namun mereka bukan jin... manusia dipanggil insan... yg bererti pelupa, dan bunian juga seperti ini, jin dan syaitan mempunyai daya ingatan yg kuat namun senang dan mudah utk dipermainkan... cuma yg perlu kita tahu, kita ini dijadikan sebaik2 kejadian dan dalam masa yg sama, Allah memuliakan kita lebih dari malaikat, maka kemuliaan ini menjadikan ada di kalangan pewaris2 Nabi diangkat utk menjadi 'wali' dan mempelopori dunia2 bunian ini, disatukan dibawah satu dewan agung... dan sesungguhnya kamu semua hanya perlu tahu hanya takat yg kamu perlu bukan utk di bawa perkelahian lidah dan perdebatan yg tiada manfaat atas diri kamu dan amalan kamu... kamu akan tahu apa yg kamu perlu bila ianya khas dihidangkan dari Allah atas kamu...

    ReplyDelete
  16. Rahsia Allah biarlah rahsia... ada pun datangnya bunian ini atas banyak sebab musababnya. Ada yg datang dari pertapaan 'lakon' kata orang jawa, adanya datangnya ketika perang khandak, semasa datangnya ribut melanda di perkhemahan bani quraisy, ada yg datang dari bangsa2 yg lain dari jin, dan yg nyata, sering kali ada pertelingkahan kerana datangnya mereka atas banyak asbab, namun mereka bukan jin... manusia dipanggil insan... yg bererti pelupa, dan bunian juga seperti ini, jin dan syaitan mempunyai daya ingatan yg kuat namun senang dan mudah utk dipermainkan... cuma yg perlu kita tahu, kita ini dijadikan sebaik2 kejadian dan dalam masa yg sama, Allah memuliakan kita lebih dari malaikat, maka kemuliaan ini menjadikan ada di kalangan pewaris2 Nabi diangkat utk menjadi 'wali' dan mempelopori dunia2 bunian ini, disatukan dibawah satu dewan agung... dan sesungguhnya kamu semua hanya perlu tahu hanya takat yg kamu perlu bukan utk di bawa perkelahian lidah dan perdebatan yg tiada manfaat atas diri kamu dan amalan kamu... kamu akan tahu apa yg kamu perlu bila ianya khas dihidangkan dari Allah atas kamu...

    ReplyDelete
  17. Assalammualaikum....
    Anda ada keistemewaan yg org lain xada?
    Anda terbuka mata batin?
    Perubatan islam?
    Apa sahaja berkaitan alam sebelah...mari join kita kumpulkan insan2 istimewa ini dan berkongsi cerita bertukar pendapat..
    Dilarang sama sekali mggunakan bahasa yg kasar,lucah..t/c..
    Hanya yang fahan dan ada kaitan alam sebelah sahaja di benarkan masuk..Tidak berkenaan akan diremove

    https://telegram.me/joinchat/ACWHhT1J8umjWu4VZ4JcjQ

    ReplyDelete
  18. Assalammualaikum....
    Anda ada keistemewaan yg org lain xada?
    Anda terbuka mata batin?
    Perubatan islam?
    Apa sahaja berkaitan alam sebelah...mari join kita kumpulkan insan2 istimewa ini dan berkongsi cerita bertukar pendapat..
    Dilarang sama sekali mggunakan bahasa yg kasar,lucah..t/c..
    Hanya yang fahan dan ada kaitan alam sebelah sahaja di benarkan masuk..Tidak berkenaan akan diremove

    https://telegram.me/joinchat/ACWHhT1J8umjWu4VZ4JcjQ

    ReplyDelete
  19. Assalammualaikum.. sy ni nk beetanya .. adakah boleh n dibolehkan dlm islam manusia berkahwin dgn bunian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalannya yg kata blh tu adakah tidak cukup manusia utk dikahwini?kita ikut rasulullah bkn nabi sulaiman.haha

      Delete
    2. Soalannya yg kata blh tu adakah tidak cukup manusia utk dikahwini?kita ikut rasulullah bkn nabi sulaiman.haha

      Delete
    3. Di dalam dunia ini cuma ada 2 kehidupan iaitu jin dan manusia.firman allah dalam al quran yang bermaksud aku tidak menjadikan jin dan manusia melainkan untuk mereka beribadat kepadaku. Dan dalam surah al jin pun ada mengesahkan antara jin dan manusia. Syaitan dan bunian adalah dari bangsa jin bahasa melayu dulu di panggil bunian yang bermaksud jin islam. Dan syitan yang bermaksud jin kafir iaitu jin ifrit. Iblis asal dari golongan malaikat dan ketua segala malaikat iaitu malaikat azazil yang di laknat oleh allah lalu dijadikan iblis yang bermaksud api. Kerana gara gara tak mahu sujud kepada adam sedangkan malaikat lain sujud. Itulah asal usul iblis. Dan jin adalah bangsa suruhan iblis kerana iblis menjadi ketua bangsa jin. Dan jin kerjanya myesatkan manusia seperti mana yang di arahkan oleh iblis azazil.. jin boleh menyamar menyerupai manusia bunian dan binatang untuk menyesatkan manusia.Tak percaya pergi tanya alim ulama dan mufti mufti serta jabatan agama islam. Yang hidup di atas langit cuma malaikat yang menjaga langit bukannya bunian dewa atau sebagainya. Kalau tak tahu jangan memandai mandai kerana itu boleh menyesatkan orang yang jahil. Manusia di haramkan kahwin dengan bunian. Kerana bunian dari bangsa jin. Sebaik baik kejadian adalah manusia.

      Delete
    4. Iblis dah menyesatkan manusia dari surga lagi.. iaitu iblis telah menyesatkan adam dan hawa

      Delete
    5. Iblis aka azazil bukan dr golongan malaikat walaupun dia pernah mnjadi ketua para malaikat....azazil pada awal pnciptaan nya mmg dari api bukan selepas keingkarannya ...disbb asalnya api lah dia mnjadi riak bongkak dn takabur trhadap pnciptaan jasad adam....dn iblis juga mmpunyai nafsu yg tiada pada malaikat ....tuan perlu mncari lagi jika ingin mmperkatakan perihal swbegini.....ilmu Allah itu luas....mngaji dn terus mngaji bukan mngkaji...wallahu

      Delete
  20. aku suka pendapat koji bani....

    dia da pengalaman tuu...

    org bunian mmg wujud...

    terwujud sezaman nabi muhammad...

    bani yg telah hilang??? dilindungi sampai akhir zaman!!!

    ReplyDelete
  21. org yg pernah alami yg tahu...

    yg lain boleh cakap cakap saja...

    sesudah manusia pun ALLAH SWT TTP KUN KAN...

    KARENA MANUSIA ITU BUKAN PENCIPTAAN TERAKHIR YG ALLAH JADIKAN...

    ReplyDelete
  22. Jgn nk merepek berbagai- bagai....

    ReplyDelete
  23. Allahuakbar klu korang nk tahu .nama bunian tu ada lh dari bahasa melayu .nama jin pula dari bahasa arab .jadi yg bermaksud ..bunian maksud nya jin islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul.. bunian adalah golingan jin islam dan syitan adalah golongan jin kafir jin ifrit.

      Delete
  24. Assalamu'alaikum pak sheikh..boleh sy dpt kn email pak sheikh?? Ada soalan peribadi ingin ditanyakan.. terima kasih

    ReplyDelete
  25. Dari apa sya ketahui..bunian ini hasil perkahwinan campur antara bangsa jin dan bangsa manusia ketika zaman pemerintahan nabi Allah Sulaiman A.s..
    Sila rujuk kisah nabi Sulaiman a.s..
    Tidak mustahil perkahwinan ni boleh berlaku kerana ketika zaman pemerintahan nabi sulaiman a.s,bangsa jin, manusia dan haiwan saling bekerjasama dlm melaksanakan perintah atau tugasan yg diberikan nabi Allah sulaiman a.s..
    Dlm pada itu juga,daripada apa yg kita ketahui sifat jin adalah ghoib..dan manusia adalah nyata..
    Bila dikaji sifat bunian, rupa dan bentuk mereka adalah sama seperti kita manusia..tetapi bersifat ghaib sepertimana diwarisi dari sifat jin..
    Sekadar pandangan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syed husin jumadil kubra (ketua wali7)pegang dua alam....iaitu alam air dan alam bunia....sekadar pandangan....

      Delete
    2. Benar...apabila bunian kahwin dgn manusia....anak mereka akan menjadi raja...sekadar perkongsian

      Delete
  26. Kewujudan bunian daripada hubungan jin dn manusia itu adalah tidak benar sama sekali.kerana jin dn manusia berbeza dri bentuk fizikal.
    Assalamualaikum, kita bertemu lagi dengan kehendak Allah SWT. Tujuan hamba menitipkan kisah-kisah ini adalah untuk menjelaskan mengenai jin dan bunian yang sering disalahertikan oleh manusia. Hamba mendapat maklumat terus daripada sumbernya, iaitu kaum Bunian dan Jin Islam. Maklumat ini dikuatkan dengan fakta daripada kitab-kitab dan ulama-ulama yang hamba pernah temui.

    Di kesempatan ini ingin hamba titipkan sedikit mengenai asal-usul bunian. Terdapat beberapa teori yang telah hamba baca mengenai kewujudan bunian ini. Salah satu daripadanya menyatakan bahawa bunian merupakan zuriat hasil daripada perkahwinan antara manusia dan jin. Ini adalah tidak benar sama sekali. Di dalam kitab feqah ada dinyatakan bahawa perkahwinan di antara jin dan manusia adalah haram. Panglima Utama turut menjelaskan bahawa perkahwinan di antara jin dan manusia adalah mustahil kerana manusia dan jin tidak sama sekali bentuk fizikal mereka. Beliau menggunakan contoh dirinya sendiri, jin harimau. Katanya mana mungkin harimau berkahwin dengan manusia? Hamba telah dijelaskan mengenai asal kewujudan bunian oleh Puteri Sari sendiri. Beliau merupakan puteri bunian yang mempunyai kerajaan di alamnya. Menurut beliau, bunian merupakan ciptaan Allah yang hampir sama dengan malaikat. Mereka turut dijadikan daripada cahaya. Tujuan mereka diciptakan adalah untuk membantu manusia di bumi.

    Ketika nabi Adam AS diciptakan, Allah telah memerintahkan sekalian makhluk untuk sujud kepada nabi Adam. Semua makhluk telah menurut perintah Allah kecuali Azazil. Dia kemudiannya dimurkai Allah dan sebagai hukumannya, dia dihantar ke bumi. Namun begitu, Allah telah memperkenankan permintaannya untuk menyesatkan kaum manusia di bumi. Azazil kemudiannya dikenali sebagai Iblis. Asalnya merupakan makhluk tercantik dan terpandai, disumpah menjadi hodoh dan mengerikan. Nabi Adam juga telah dihantar ke bumi bersama Hawa. Allah Maha Bijaksana, diciptakanNya bunian untuk membantu manusia di bumi. Kewujudan bunian telah dirahsiakan dan tidak disebut di dalam Al-Quran namun mereka telah diutus bersama jin Islam untuk membantu manusia dan menentang iblis serta jin kafir. Sesungguhnya Allah tidak akan membiarkan manusia sendirian di bumi. Lihat sahaja kisah Habil dan Qabil yang telah berbunuhan sesama mereka. Bunian dan jin Islam telah ditugaskan untuk membantu umat manusia supaya dapat meneruskan kemandirian mereka.

    Bunian akan mendampingi mereka yang terlalu teraniaya dan membantu mereka untuk meneruskan kehidupan. Secara fizikalnya, bunian menyerupai manusia. Namun bunian tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Oleh itu, perkahwinan antara manusia dan bunian boleh terjadi dan ada disebut di dalam kitab. Bunian diberikan kelebihan-kelebihan dan kuasa tertentu oleh Allah SWT supaya mereka dapat menjalankan tugas mereka terhadap manusia. Selain itu, tugas bunian ialah untuk beribadat kepada Allah. Mereka merupakan golongan alim ulama yang arif tentang agama. Mereka juga diberi kuasa untuk melihat masa lampau dan masa hadapan. Ungkapan yang menyatakan bahawa bunian adalah syaitan adalah tidak benar sama sekali. Bunian dijadikan dari cahaya. Mereka hampir sama kejadiannya dengan malaikat tetapi telah ditugaskan untuk mendampingi manusia yang teraniaya. Jangan terpedaya dengan golongan jin kafir dan iblis yang sering menyamar sebagai bunian untuk memperdaya manusia. Bunian suci, bersih dan tertib. Tidak mungkin bunian akan meminta yang bukan-bukan atau bercakap yang tidak benar. Hamba harap titipan hamba ini dapat sedikit sebanyak mengurangkan kekeliruan yang telah dihadapi manusia selama ini. Sehingga bertemu lagi, wassalam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunian adalah dari bahasa melayu dan jin dari bahasa arab.bunian adalah bahasa melayu lama.iaitu jin islam. Manakala syaitan jin kafir ifrit.

      Delete
    2. Alhamdulillah tuan ahrix nova....itu lah sedikit sbnyk kebenaran tntang alam dn kehidupan bunian....ramai yg telah terkeliru oleh mainan2 jin kafir yg mnyesatkan....dlm ketidaksedaran mereka2 ini yg mnyangka tahu sbnrnya telah disesatkan oleh jin2 kafir ini...

      Delete
    3. Pertanyaan saya ini bukan bermaksud bahawa saya menidakkan kenyataan tuan, harap tak salahfaham ya.. �� soalan saya, tuan nyatakan bahawa Allah merahsiakan tentang kewujudan bunian dan tidak menceritakan kewujudan bunian dalam quran, jadi dari mana tuan dapat maklumat ini jika tiada dalam quran?

      Delete
  27. Ape yg jadi?? Share story please...

    ReplyDelete
  28. Iblis, jin islam dan jin kafir adalah dari api..
    Malaikat, bunian dr cahaya, namun masih ada banyak perbezaan antara malaikat dan bunian, bunian juga beroleh kesaktian spt malaikat bersayap, bercahaya dan juga bersifat spt manusia, ada kaki, tangan, makan, nafsu dan boleh beranak pinak, malaikat dan bunian bersatu melawan iblis dan jin2 kafir, malah qarin dan jin kafir juga boleh bertukar rupa memperdaya manusia memfitnah bunian dgn berpakaian spt bunian utk menipu manusia.

    ReplyDelete
  29. Bunian Dan jin tak sama berbeda sama sekali...
    Diriwayatkan...sblm nabi muhammad saw dilahirkan pintu langgit sentiasa terbuka... Naik turun tu biasa...jin syaitan curi dgr perkhabaran alam kayangan juga biasa... Setelah nabi dilahirkan pintu langgit tertutup semua... Hanya kerabat Dan kaum kaum yg ada pertalian sahaja boleh msk kuar...attack sekali org hakikat makrifat pun blm tentu boleh msk..pintu langgit dijaga rapi...
    Malaikat 1 unsur cahaya ..
    Jin Dari 2 unsur api Dan angin
    Bunian 3 unsur air api angin
    Manusia 4 unsur air api angin tanah

    Kaji lah segala kejdian ciptaan Allah ..AQ Dan jng kaji dzat Ku semata mata...AQ..

    Renung renungkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Jin syaitan... Tp iblis... iblis mana asal usul nya di sini

      Delete
  30. Jgn lupa mereka pun tertarik pd manusia yg mudah putus asa dalam hidup. Selain lurus bendol jujur n etc

    ReplyDelete
  31. Salam... Mohon ijin numpang lalu..

    FIRMAN ALLAH AZAWAJALLA : "TIADALAH AKU JADIKAN JIN DAN
    MANUSIA MELAENKAN SUPAYA MEREKA ITU MENYEMKBAH KEPADA-KU."

    (SURAH AL-ZARIAT - AYAT : 56/773)

    TANZIH NYA ALLAH DIA NGAK BISA DIKAFIATKIAN BEGITU BEGINI. MAHASUCI ALLAH DARI MENYERUPAI ALAM, MELAENKAN DIA KITA YAKINI DIA ADA WUJUD SEMATA2. TASHBEH NYA ALLAH DIA ADA DLM ALAM, DIA MELIPUTI ALAM.. KARNA ALAM BERGANTUNG TERUS HIDUP DGN DIA..

    DILANGIT - MENGESAHKAN KEAGUNGANNYA CAHAYA2 ALLAH DAN KEKUASAANNYA YG DIPERTARUHKAN KPD PARA MALAIKAT2 NYA....

    DIBUMI - MENGESAHKAN PENZAHIRAN NYA BERUPA MAKHLUK2 ALLAH..

    (1) BERMULA DARI PENCIPTAAN PERTAMA : BERUPA JIN DAN PECAHAN2 SUKU-SAKATNYA. BUMI TELAH DIHUNI DAHULU OLEH MAKHLUK2 JIN. SETELAH MEREKA BERBUNUH2AN BERANTAK2AN SESEKIAN LAMA, BUMI SUDAH NGAK HARMONI LAGI SUDAH PORAK PERANDA.. RUPANYA MAKHLUK JIN SERTA SUKU-SAKATNYA NGAK SESUAI - GAGAL MEMIKUL TUGAS2 SEBAGEI KHALIFAH2 ALLAH. LANTAS ALLAH PERINTAHKAN ABABIL HAPOSKAN MEREKA.... MAKA GOLONGAN2 JIN YG TERSELAMAT TERMASUK AZAZIL, BERTABURAN DIBUMI MELATA2..

    (2) DIAKHIRI HINGGA KEMUDIANNYA DGN PENCIPTAAN KEDUA BERUPA LEMBAGA NABI ADAM AS SEBAGEI BAPAK MANUSIA.. APAKAH MANUSIA ITU MAMPU MEMIKUL AMANAH2 ALLAH SEBAGEI KHALIFAH ALLAH ITU..?? ITULAH YG PERTAMA2 DIBANTAH KERAS OLEH AZAZIL ATAS PENCIPTAAN LEMBAGA NABI ADAM AS SEBAGEI BAPAK MANUSIA..

    ORANG BUNIAN - DARI MANAKAH BERMULANYA KEWUJUDAN MAKHLUK ALLAH YG DINAMAKAN ORANG BUNIAN ITU..?? WALLAHU'ALAM.. NGAK TAHU.. MELAENKAN ORANG YG BENER2 TAHU YG TELAH KASI TAHU.. MAKASEH..

    DUNIA ISLAM SEDANG MENGAKHIRI IBADAH POSA.. SEHUBUNGAN ITU DIKESEMPATAN INI KAMI UCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT HARI LEBARAN SALAM AIDILFITRI. SALAH SILAP MOHON DIMAAP DIAMPONI.....

    ReplyDelete
  32. Saya ada kisah berkahwin dgn bunian.. Lelaki bunian tu suka pada saya.. Bulan 7 baru ni pergi ruqiah dgn sorang ustaz. Alhamdulillah. Jin tu dah lepaskan saya.. Dia juga jin islam alim ulama belajar di pondok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudari sudah terkeliru...itu jin bukan bunian....bunian dn jin x sama saudari...buniam sama sekali tidak akan mnggangu manusia...mereka mmpunyai tugasan dn amanah yg perlu dilaksanakan setiap hari ttp bukan utk mnggangu peradaban manusia...

      Delete
  33. Bunian memang wujud,mereka adalah makhluk ciptaan Allah SWT.Oleh itu jgnlah kita menghina dan berkata keji pada pendapat orang yg memberi pendapat,jika nk mengetahui berkenaan bunian,silakan hubungi saya utk menjelajah ke Alam bunian/jin.011-40718669 Bani Jawi

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam.Sy sgt ingin.Sy prnh dijemput ke perkampungan bunian,Masa diantara tidur dan jaga.Sy diberi kunci utk membuka pintu masuk kealam mereka.Satu surah lazim yg sy rasa sy sgt kenal dn ingat waktu mimpi tu.Malangnya bila terjaga sy hanya ingat kata2 yg disampaikan kecuali kunci tu....rasa rugi sgt.
      Allah Hu…

      Delete
  34. As salam,maaf saya menyampuk.Cuma nak berkongsi pengetahuan dr apa yg sy belajar dr guru2 sy.
    Bunian juga dr puak jin.Dijadikan dr asap.Hanya iblis dn syaitan dijadikan dr api.Sbb tu kalau kita nk panggil puak jin perlu asap kemenyan.Jin terbahagi kpd 2.Jin kafir adalah puak yg menolak utk menyembah Nabi Adam.manakala jin islam adalah puak jin yg memyembah Nabi Adam a.s. iaitu puak bunian.Yg cr hidup dan paras rupa sama mcm kita.Dan mereka juga bertugas membantu kita utk memahami ttg diri,Allah,alam dan sejagat krn mereka adalah diantara yg terdahulu.
    Manakala yg dijd kan dr cahaya adalah puak kayangan yg menduduki puncak2 gunung dan diselaputi awan dan berwarna keemasan.dianugerahkan kesaktian dan kepintaran.Kerajaan kayangan diperintah oleh Raja2 kayangan tp hanya kerajaan Ratu Balqis sahaja yg diperintah oleh perempuan.Krn dia satu2nya waris dr kerajaan nya.Dan mmg benar,raja-raja dn kesultanan berasal dr kayangan.Dan manusia hybrid (Anak2 atau putera kpd manusia lelaki yg tinggi ilmunya,seperti para anbia' atau wali2 yg berkahw!n dgn ratu atau dewi kayangan,contoh,Sulaiman dn Balqis dn Sunan Kali Jogo bermaksud Wali Penjaga Air,yg juga berkahwin dgn dewi kayangan,puteri kpd Prabu/Maharaja Siliwangi,demi membawa mereka kedalam agama fan tuhan yg sbnr yakni islam dan Allah) yg pertama menjadi Raja yg perkasa dan x trtkalahkan adalah Dzul Qarnain.2 tanduk yg ada di mahkotanya adalah lambang penyatuan 2 alam dan 2 puak.Alam ghaib dan manusia.Dia juga menjadi pemerintah kpd jin2 islam yg juga sebhgn dr bala tenteranya.Juga salah satu sbb jangka hayatnya sgt panjang,dipercayai masih hidup,ada dikedah dan merong mahawangsa adalah dr keturunanya.
    Maaf panjang.Ini sj yg dpt sy kongsi disini.Terpulang kpd diri masing2 utk percaya atau tidak.Urut dada tanya diri dan kaji.Saya x mungkin akan buka jika sy sangsi dan tidak yakin.Sekian lama sy simpan dn diamkan.Dah tiba masa,waktu,detik dan ketika sy digerakkan utk menjelaskan.
    Sub Han Allah

    ReplyDelete
  35. Maaf tertinggal .Namanya adalah Raja Dzul Qarnain.Iskandar bermaksud empayar kerajaan Dzul Qarnain.
    As salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum tuan, mohon pencerahan. Adakah raja dzul qarnain yg tuan maksudkn itu adalah org yg sama yg membina tembok yakjuj makjuj? Jika ya.. adakah dia dari golongan manusia kayangan n masih hidup hingga ke hari ini n berada d negeri kedah yg mana tekaan sy mungkin d gunung jerai. Dan soalan terakhir sy adakah dia juga org yg sama yg mana merupakn raja/sultan sebenar bg tanah melayu malah ada ura² mengatakan waris dari keturunannyalah yg bakal mendapatkn kembali tampuk pemerintahan beraja d tanah melayu ini bila tiba masanya nnti? Harap tuan sudi menjawab pertanyaan ini. Terima kasih

      Delete
  36. Mari jumpa saya kalau nal tahu benda luar biasa

    ReplyDelete
  37. Mari jumpa saya kalau nal tahu benda luar biasa

    ReplyDelete
  38. Kau boleh nampak benda ghaib. Kau sakit perut boleh sembuh. Kau excident teruk tapi masih hidup. Hanya berserah pada Allah. Ucapkanlah Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  39. bunian ni ade pendapat lain mengatakn bunian ni manusia yg telah dighaibkan oleh Allah pd zaman nabi dlu disebabkan telah lari dari medan perang.. ade juga jin yg menyamar jd bunian.. mcm2 jin blh menipu daya manusia jd jgn mudah terpedaya dgn jin.. sebaik2 jin itu adalah sejahat2 manusia.. jd fikir2kan la..kita semua.. ade yg mnyamar jd wali Allah..sedang kn itu jin..

    ReplyDelete
  40. Ketua bunian berupa singa yang besar dan boleh bercakap, namanya Aslan... ambo tengok dlm chronicles of narnia.. hahahaaa.....

    ReplyDelete
  41. Assalamu'alaikum Tuan Afid Biz, dalam banyak2 penjelasan ini yang paling tepat sebab memhafal surah Al Khafil menunjukan kehebatan MAHA BERKUASA. ALLAHU AKBAR***bagi nak beri pemdapat berhati2 lab supaya tidak tersasar dari ayat AL QURAN

    ReplyDelete
  42. nampaknya semua sudah lupa satu lagi alam.. alam di sebalik mata.. alam brazzer dia panggil.. kena lalu madinah, kemudian pergi ke mekah. Dan terakhir sekali perlu naik ke langit untuk sampai ke istana dan bertemu sendiri dengan ayah pin.

    ReplyDelete

  43. Saya kongsikan pandangan Ust Hanafiah Abd Razak, mungkin boleh membantu kita dlm persoalan Bunian ini. Hujahnya menarik berdasarkan Quran dan peristiwa Israk mikraj. Saya sendiri ada pengalaman bersama orang2 yg pnh melaluinya. Bagi mereka itu bukan jin Islam tetapi manusia yg ghaib dgn izin Allah. Jika berlaku pernikahan tiada masalah krn dari unsur yg sama iaitu tanah.

    Pnh seorang bomoh yg pnh membantu kelaurga saya yg diganggu sihir, beliau bercakap cakap dgn seseorang..dia jgn terkejut sbb anak saya dari bunian datang katanya. Emak saudara saya juga pnh bertemu seorang yg berpawatakan baik dalam bas di kuala lumpur..dia kata dari area Kg Kerinchi Lembah Pantai dan Bkt Gasing. Dulu pnh penduduk asal di sana sering kedengaran masyarakat itu berkompang spt majlis perkahwinan. Seorang rakan kerja saya mengandung 6-7 bulan kemudian doktor sahkan bayinya hilang dlm kandungan. Ayahnya kenalan saya masih hidup umur 80an sekarang dari suku boyan Kg Keramat. Dia (ayahnya) beritau mungkin ada Bunian yg ambil cucunya itu krn menuntut sesuatu krn janji. Dia pnh bermimpi jumpa anak cucunya yg sudah berusia belasan tahun waktu itu. Ini kisah benar tahun 80an di KL.

    https://m.youtube.com/watch?v=Ohod4rbx38I&feature=youtu.be

    ReplyDelete
  44. Al-Waliy adalah bermaksud Maha Pelindung. Benarkah yang dikatakan seorang ustaz dari bertam indah. Ustaz ini beritahu, jika menolong agama Allah S.W.T. Maha Agong, pasti Allah akan menolong kita dalam semua aspek kehidupan dunia dan akhirat. Benarkah kita manusia akhir zaman meletakkan kasih sayang tuhan paling BELAKANG dlm kehidupan kita, sebab itu munajat kita pada tuhan tidak MAKBUL

    ReplyDelete