Wednesday 29 June 2011

KISAH SEDIH MELAYU PULAU PINANG



Aku tak tahu bagaimana hendak memulakan tulisan ini, apatah lagi mengenangkan nasib saudara-saudaraku di Pulau Pinang (kawasan pulau) yang nampaknya semakin hari semakin tertekan dengan segala bentuk ‘tsunami pembangunan’ yang akhirnya bakal menyaksikan mereka diusir secara sistematik dari tanah tempat tumpah darah mereka sendiri. Salah siapa semua ini berlaku. kita mulakan dengan soal pemilikan tanah. umum sedia maklum bahawa tanah merupakan negara iaitu kedaulatan kita. hilanganya tanah bermaksud kedaulatan kita kian terhakis dan terhakis. tanpa kita sedari, perkara ini sudah pun berlaku, orang melayu Pulau Pinang kini hanya tinggal 20.41% sahaja. aku membuat kajian terperinci. Hasilnya aku dapati tanah milik orang Melayu di Daerah Timur Laut hanya 1.16 peratus, Balik Pulau (15.07 peratus), Seberang Perai Utara (44.20 peratus), Seberang Perai Tengah (23.55 peratus) dan Seberang Perai Selatan (18.09 peratus).

“Secara keseluruhannya tanah milik orang Melayu di Pulau Pinang dan Seberang Perai hanya 20.41 peratus sahaja.
peratusan ini amat menyedihkan kerana kalau diikutkan peratusan orang melayu Pulau Pinang sudahpun kehilangan kedaulatan negara atau dalam bahasa yang kasar Pulau Pinang dah tergadai. salah siapa ?. agak menghairankan kerana tiada pemimpin melayu yang betul betul memperjuangkan nasib orang melayu Pulau Pinang selepas 51 tahun kerajaan dahulu memerintah. negarawan yang dilahirkan dari Pulau Pinang cukup hebat sehingga ada yang menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri Malaysia.
setahu aku belum ada lagi mana-mana negeri di mana Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri datang dari negeri yang sama tetapi entah mengapa, itu pun masih belum cukup untuk membantu nasib orang Melayu di pulau tersebut
Adakah jawatan tersebut masih tidak cukup untuk membantu mengubah nasib orang melayu Pulau Pinang.
Sepanjang 51 tahun, Pulau Pinang diterajui oleh Ketua Menteri dari kaum Cina atas dasar majoriti kaum, sebagaimana Melayu menjadi Menteri Besar dan Ketua Menteri di negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia atas dasar yang sama. Walau pun MCA atau Gerakan yang memimpin kerajaan negeri, mereka sentiasa bersama dengan Umno dan turut dipantau oleh kerajaan pusat yang diterajui oleh Umno.
Sejak pelaksanaan Dasar Ekonomi baru hingga menjelang tahun 1990-an, Pulau Pinang telah dibekalkan dengan infrastruktur pembangunan khusus untuk Melayu semata-mata melalui Yayasan Bumiputera Pulau Pinang, Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) dan Koperasi Gabungan Negeri serta bantuan dana kepada badan-badan seperti Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang dan kumpulan-kumpulan berkaitan.
Pada tahun 1993, Anwar Ibrahim menjadi Timbalan Perdana Menteri, anak Pulau Pinang yang pertama memegang jawatan itu. Setelah Anwar dipecat dan dipenjarakan oleh Dr Mahathir Mohamad pada 1998, anak Pulau Pinang kedua Abdullah Ahmad Badawi pula menjawat kedudukan itu. Malah Abdullah menjadi anak negeri pertama yang menjadi Perdana Menteri pada 2003 sehingga terpaksa meletak jawatan pada awal 2009. setahu aku belum ada lagi mana-mana negeri di mana Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri datang dari negeri yang sama tetapi entah mengapa, itu pun masih belum cukup untuk membantu nasib orang Melayu di pulau tersebut

Ini bererti dalam masa 16 tahun lalu, dengan kedudukan jawatan tinggi sedemikian, sepatutnya membolehkan Melayu Pulau Pinang, khususnya yang miskin, diberi lebih keutamaan untuk menyelesaikan masalah kepinggiran mereka. tetapi apa yang berlaku..keadaan menjadi semakin kritikal. apa yang telah depa buat selama ini..bukan kah depa ni sepatutnya menolong dan membela orang melayu. tapi apa yang depa dah buat.salah siapa ..
kerakusan kerajaan sekarang pula mengambil tanah orang melayu di kampung semakin ketara. sebuah perkampungan Melayu iaitu Kampung Jalan Pokok Asam bakal diratah jentera besi dan jengkaut tak lama lagi lebih menyedihkan, ia bukanlah satu-satunya kampung yang akan’diranapkan’  atas nama pembangunan di negeri itu, aku difahamkan terdapat empat hingga lima buah kampung Melayu lagi juga akan menimpa nasib serupa seperti di Tanjung Tokong, Kampung Binjai, kampung melayu di Sungai Batu, Teluk Kumbar dan Bayan Lepas. lama kelamaan habis kampung melayu tergadai dek kerakusan pembangunan. apa akan jadi lagi 5 tahun ke hadapan. Dimana depa ni nak tinggal. kalau semua berhijrah ke tempat lain maknanya Pulau Pinang akan jadi seperti Singapura.
Aku harap ada seorang pemimpin yang akan tampil memperjuangkan hak orang Melayu Pulau Pinang. walaupun kelihatan agak lambat namun sekurang kurangnya peratus hak milik tanah orang melayu tidak berkurangan. Alangkah baik kalau Kedah mengambil semua Pulau Pinang. Aku tak rela Pulau Pinang menjadi negara republik seperti singapura. Nantikan kisah seterusnya mengenai dilema perniagaan dan pemilikan rumah orang melayu Pulau Pinang.. semoga Allah membantu nasib melayu Pulau Pinang..Aminn..

No comments:

Post a Comment